Parazit volá, zrušte parazity.
Nechal jsem si čas na rozmyšlenou, co si mám o větě: "Považuji studium ne na základní nebo na střední škole, ale studium na vysoké škole zadarmo za parazitování studentů na zbytku naší společnosti," kterou pronesl na adresu dnešních studentů prezident Klaus, myslet. Každopádně je to věta (myšlenka) hodna arogantního sklerotika, který před studenty, kteří nevědí, jak to za Klausových studentských časů chodilo, cíleně zapomíná, za jakých podmínek přišel ke vzdělání on sám.
Když se budu držet této hradní sebestředné logiky - pokud se vůbec za logiku považovat dá - pak mi je konečně jasné, proč to v listopadu 1989 musel bolševik zabalit, neboť selhání a osud režimů a jejich vlád, jak dnes můžeme pozorovat, stojí a padá s jejich ekonomickou kondicí. Přinutili ho k tomu nepochybně i parazité jako byl Klaus, Nečas, Heger, Kalousek. V neposlední řadě Drábek a samozřejmě mnoho dalších milovníků komerčního vzdělávání, kteří se zdarma, hnáni heslem bolševického génia V. I. Lenina: "Učit se, učit se, učit se", dopracovali k takovému stupni vědění, které jim, i v době přílivu absolventů škol z kdejaké západní tramtárie, umožňuje vládnout. (Není to samo o sobě důkazem vysoké úrovně předlistopadového parazitního vzdělávání?)
Není to i tím, že se parazité, jako byl V. Klaus, který v době hluboké totality a řádně přibouchnuté železné opony, z které se Mašínové, byť v jiném časovém úseku, museli prostřílet, studoval v Itálii a v USA, nechali bolševikem, samozřejmě na náklady pracujících, poslat do kapitalistické ciziny, kde nejen zdarma studovali, ale i žili, neboť i na chleba, který je všude o dvou kůrkách, jim bolševik z daňových prostředků pracujících poskytl valutové diety? Vyčítal jim to někdy někdo?
Nepochybuji o tom, že vzdělávací bezplatné vychytávky si i dnes někteří studenti užívají, aby je o to víc ve V.I.P. funkcích z vděčnosti kritizovali. Moc bych totiž za to nedal, že děti papalášů a jejich přátel, jak to u nás chodí, tahají za delší konec. Mohlo by to probíhat fikaně. Například na principu já na bráchu, brácha na mě, říznutém rukou, co ruku myje. Vděčné bankovní a finanční instituce, nebo podniky se státní účastí, přijmou vyvoleného do svých řad, aby je následně na své náklady vyslaly v rámci vzdělávání pracovních kádrů na prestižní školy.
Za studium z veřejných prostředků považuji i situaci, kdy z úplatků úředník, či politik - a na jejich bezcharakternosti vydělávající podnikatel - zaplatí svému dítku nejlepší školy anebo, když je v rozporu se zákonem vzdělání poskytováno zdarma na privátních vysokých školách. Není od věci připomenout, že právě takovým parazitům Klaus nejednou poskytl amnestii a nijak zvlášť proti nim nebojoval. Je holt nová doba.
Parazit volá, zrušte parazity.
Komentáře
Přehled komentářů
Také nejsem pro zavedení školného na státních vysokých školách. Jsem ale pro postupné škrtání výdajů na vysoké školy. Hlavní důvody vidím tři.
1. Stát financuje studium řady společensky zbytečných oborů. Myslím především humanitní (různé filozofie, sociologie), ale také různé eurobyrokratické (evropská strukturální politika apod.). Tito lidé se snad na trhu práce uplatní, ale zcela jistě ne v oboru, který na vysoké škole vystudovali.
2. Související s předchozím. Stát (reální plátci daní) nemají dnes jistotu, že se mu (jim) prostředky vložené do vzdělání konkrétního jedince někdy vrátí. Pokud třeba vystudujete architekturu v Brně a celý život strávíte projektováním ve švýcarském ateliéru, nebude z toho mít "investor" ani korunu v penězích na daních a žádný společensky užitečný projekt realizovaného nápadu v praxi. Je to poněkud rozdíl od doby studií V.K., kdy jak známo legální odchod k profesnímu životu v zahraničí nebyl možný.
3. Z psychologických studií vyplývá, že dnes v tuzemsku studuje vyšší procento mladých lidí, než je procento lidí vysokoškolsky reálně vzdělatelných. Je to nepřirozené, je to vlastně jistá forma regulace, která v důsledku působí negativně. Především v kontextu se systémem financování, kdy je v podstatě vyvíjen tlak na snižování kritérií studia a požadavku na studenty.
Závěrem: Osobně bych se přimlouval za nějakou formu implementace bulharského systému, kdy stát určí kvóty pro bezplatné studium a zbytek platí školné. Nebo by byl dán prostor pro vznik dalších soukromých vysokých škol. Vždyť přece, o studium na Univerzitě J.A.Komenského v Praze je zájem více než velký.
Školné
(Tomáš Homola, 8. 4. 2012 11:21)