Zavléct k nám asijský pracovní životní styl může být snadné.
Zavléct k nám asijský pracovní životní styl může být snadné, ale nebezpečné. Ministr Bárta by o to měl velmi vážně přemýšlet.
Ministr dopravy V.Bárta sází na čínské stavební firmy, které nabízí výrazně nižší ceny. Nemám nic proti konkurenci, která by pomohla státu za stejné peníze postavit více kilometrů dálnic. Přesto se na vstup Číňanů na náš stavební dopravní trh dívám s jistou mírou nedůvěry. Kdyby se každý z těch, kteří si od vstupu Číňanů slibují jen samá pozitiva, zamyslel nad tím, co by bylo s ním, kdyby i jeho zaměstnavatel požádal Číňany o snížení nákladů, tak by moji míru nedůvěry pochopil. Proto se pana ministra ptejme, jestli naše stavební dělníky nahradí dělníci čínští. Ptejme se ho, jestli Čiňané budou při výstavbě dálnice striktně dodržovat naše pracovně právní zákony. To jsou velmi důležité otázky, neboť import levné a neevropsky poslušné pracovní síly z Číny, by se v konečném důsledku na naší ekonomice projevil negativně, neboť bychom museli platit další armádu nezaměstnaných. Státní kasu by neplnily zákonné odvody z mezd na sociální a zdravotní pojištění a snížená kupní síla nemalého počtu lidí by se negativně projevila i na zvýšené nezaměstnanosti v službách, o které by byl z logiky věci nižší zájem.
Zavléct k nám asijský pracovní životní styl může být snadné. Mnohým našim zaměstnavatelům, kteří v lidech, stejně jako současná vláda, vidí jen prostředek k naplnění svých životních cílů, by se nepochybně líbil také. Zbavit se ho, může být problém. Zvlášť, když stát za dvacet roků nedokázal zkrotit ani naše asijské tržnice. Nehledě na to, že uplátkářství je běžnou součástí čínského ekonomického života a to i přesto, že se tam za jeho prokázání běžně popravuje v přímém přenosu. Právě z těchto důvodů vnímám vize ministra Bárty, jako státu škodlivé. S jistou mírou nadsázky bych mu dokázal poradit, jak ceny našich stavebních firem snížit za asistence čínských zkušenosti. Stačí, když i u nás za úplatky a okrádání státu zavede trest smrti. A klidně i v přímém přenosu. A to i za cenu toho, že by na některé programy po určitou dobu nezbyl prostor.